Murphys jävla lag

Från Wikipedia:

Murphys lag, ett modernt tänkespråk som formuleras ungefär "om något kan gå fel så kommer det göra det". 

Lagen har fått sitt namn från ingenjören Edward A. Murphy, Jr. som experimenterade med raketslädar i USA:s flygvapen på 1940-talet. Arbetslaget där Murphy deltog försökte eliminera alla möjligheter för de tekniska anordningarna att misslyckas. Murphys ursprungliga formulering var: "Om det finns två eller fler sätt att göra något, och ett av dessa sätt leder till en katastrof, så kommer någon att göra det på det sättet".

Lagen tillkom således, och ska i första hand ses, som en riktlinje för ingenjörer inom maskinteknik, datateknik med flera discipliner, att konstruera tekniska system så att felaktiga resultat blir uteslutna. Detta kallas defensiv design. Vardaglig användning av uttrycket.
Uttrycket "Murphys lag" har i folkmun förvandlats och beskriver alla typer av oturliga sammanträffanden, som att det bara regnar de dagar då man inte har med sig något paraply eller att man i snabbköpet alltid hamnar i den långsammaste kassakön. I denna betydelse används också uttrycket Lagen om alltings jävlighet eller Lagen om alltings inneboende ondska (Vilket före Murphy brukade hänvisas till som Parkinsons lag, men det är inte heller entydigt korrekt). Lagen har gett upphov till flera korollarier, mer eller mindre skämtsamma, såsom O'Tooles lag som lyder "Murphy var optimist". En av dessa korollarier är Murphys andra lag, som mer hänvisar till den ursprungliga. Om någonting inte kan gå fel, så går det fel i alla fall.


Ok, I söndags tänkte jag slänga ihop några lussebullar. Eftersom dom ca 80 st som jag bakade till första advent är slut (vem fan har ätit upp dom?? 0=-)  )
Gjorde iordning degen...med torrjäst...eftersom det var det enda jag hade hemma...Satte den att jäsa....Den jäste inte.
Jag tänkte att den jäser nog i ugnen (logiskt..) så jag bakade ut bullarna....petade i russin....penslade med vispat ägg...hällde ut det vispade ägget...upptäckte att jag glömt att pensla en hel plåt...vispade nytt ägg....penslade resten och stoppade in dom i ugnen....
När jag tog ut dom var dom fortfarande små....och smakade jäst...och var degiga trots ca 15 min i ugnen!!
Fick kasta hela skiten...

Idag skulle jag till frissan...Var ute i lite väl god tid...ca 20 minuter tidigt...for till bankomaten för att ta ut pengar...bankomaten stängd! For till automaten vid Swedbank...stoppade in kortet..."Kortet är inte giltigt i den här automaten"...provade igen..."Kortet är inte giltigt i den här automaten"...10 gånger senare och ett lätt förhöjt blodtryck..."Kortet är inte giltigt i den här automaten"....Ett swedbank kort i en swedbank-automat, Va fan!!
Några bakom mig testade också med samma resultat...Började bli aningens stressad eftersom jag nu bara hade ca 5 minuter på mig. Ringde Mamma-banken och där gick det alldeles utmärkt att göra ett uttag :-D Susade dit fort som attans och höll på att krocka på köpet....snubblade in hos frissan 2 min sen...Fast där blev jag bjuden på kaffe, mjukpepparkaka och vanliga pepparkakor så då kändes det lite bättre :-)

Sedan följde:
*Hämtade morsan
*Lekte lite med deras nya elektriska garageport (och farsan som tycker att xbox är "en onödig leksak")
*For på Ica
*Trängdes med en jäkla massa folk
*Handlade julmat
*For på foto/presentaffären
*Hittade inte det som jag skulle ha
*For på Konditoriet
*Fikade...latte och bananbiskvi
*Hämtade struvor som morsan beställt
*Köpte marsipangrisar
*Tappade en gris så örat trillade av
*Tokshoppade på Dollarstore
*Skjutsade hem morsan
*Lekte med garageporten
*Kom på att jag glömt att köpa grädde och julmust
*Åkte på Konsum för att köpa grädde och julmust
*Köpte grädde...glömde musten
*For på ica och köpte must
*Åkte hem
*Fixade lite käk
*Kom på att jag inte varit på toa på hela dagen
*Blev jättekissnödig
*Gick på toa
*Klev i kattbajs som nån av katterna sprätt ut från lådan
*Tvättade badrumsmatta och strumpor...och foten
*Tänkte slappa på soffan
*Kom på att jag inte gjort dörrkransen klar
*Rev fram bildäcket till krans och diverse pynt
*Brände mig på smältlimmet
*Fattades rött band
*For på Dollarstore och köpte
*Gjorde klart kransen...den blev sådär
*Bakade lussebullar
*Lärde mig att grytlappar kan vara bra att ta ut heta plåtar ur ugnen med
*Åt 2 lussebullar
*Tänkte slappa på soffan
*Slog in alla jäkla julklappar istället
*Insåg att det fattas 2 julklappar till N
*Insåg att det blir panikshopping imorgon
*Insåg att jag har en jävla massa annat jag måste göra imorgon
*Bloggade istället för att gå och lägga mig




Kommentarer
Postat av: Lena

Tack för M för att du förgyllde min annars så urlakade dag :)



Sitter med världens största leende på läpparna och är glad att detta inte hände mig.



Tycker synd om dig, du hade ju tänkte slappa. Men det kommer fler dagar, eller?

2008-12-23 @ 16:49:59
URL: http://myspace.com/mormorlena

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0