Memma - Finskt lurendrejeri!

Det finns en finsk påskdessert som heter Memma.


Mmm...visst ser det gott ut?
Visst ser det ut som kladdkaka?
Mums, gottgottigottgott!
FEL FEL FEL FEL FEL!!!!!!

Det smakar fan apröv! (inte för att jag vet hur det
smakar, men jag skulle gissa på att det smakar som Memma..)

Det är typ en röra av farin och...farin.
Eventuellt lite vatten.
Finnarna påstår att det är ett bröd.
Dom är troligtvis väldigt väldigt blinda.
Plus att man med största sannolikhet föds utan smaklökar i Finland.

Memman ska serveras med grädde och lite strösocker.


Eller så gör man som jag.
Och serverar den med skitmycket strösocker.


Men det blev inte godare för det...


Memma = Finnarnas jävla B-version av kladdkaka
som inte ens innehåller kakao...era snåla jävlar!!

(fast jag måste ju erkänna att jag hellre äter Memma än
Mustamakkara...fy fan...det är ju bara för nasty...)

RÄTTELSE: Memma innehåller tydligen inget farin ALLS...
utan i huvudsak rågmjöl, rågmalt och sirap.
A ja, äckligt iallafall... :-)



Kommentarer
Postat av: Veronica Eriksson

Ja av din min att dömma så var det ju inte så gott :). Har själv sneglat på memma länge men har aldrig kommit så långt att jag har köpt. Nu slipper jag ju :). En liten undran bara, om det är gjort på mest farin är det inte väldigt sött då? Och i så fall, varför så mycket socker :)? Kram/Veronica

2011-04-25 @ 18:14:38
Postat av: Northtwig

Hahaha, såg just nu att det inte innehåller farin överhuvudtaget!! :-O Utan rågmjöl, rågmalt och sirap...borde ju som sagt vara sött med tanke på sirapen...men inte då...fy :-S Köp kladdkaka istället! :-)

2011-04-25 @ 18:34:07
Postat av: Leena

Men Maria då, du är ju gift med en finne(?)då får du väl inte göra ner memma på detta sättet. Ät med strösocker (mycket) och grädde, det är faktiskt riktigt gott. Tycker inte Mauritz det?

2011-04-25 @ 19:23:11
Postat av: Northtwig

Hmm..ja jag är ju det...och han tycker att det är jättegott :-) Däremot tycker han att det är skitkul när jag grimaserar och försöker (faktiskt) lära mig att uppskatta Memma...men det går bara inte. Så mycket socker finns det inte i världen ;-)

2011-04-25 @ 19:41:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0