Kalla fakta

Parkerar mig i soffan inför Kalla fakta som handlar om
en kille som omkommer efter att ha försökt köra ifrån polisen
på motorcykel.

Bereder mig på att koka av ilska över polisens
agerande, som i reklam för programmet framställts
som dom som hetsar grabben att öka hastigheten.
Så paff jag blev då!

Om man tar bort alla känslomässiga aspekter
och tar av sig "hata alla poliser dom gör ingenting/bara fel
glasögon" och tänker efter lite...

Kan man verkligen klandra polisen?
Egentligen?
Kan man det?
Var det verkligen bara deras fel?

Killen hade inget mc-kort.
Mc:n var ej registrerad.
Han körde galet fort redan INNAN polisen tog upp jakten.
Han kör galet fort trots att civilbilen inte gett sig till känna som
en polisbil (ej sirener och ljus på)
Han kör mot rött.
Han pekar finger åt polisen.
Han fortsätter att köra som en galning trots att polisbilen INTE
är bakom honom (polishelikopter i luften dock).
Han utsätter andra för livsfara.

Flickvännen påstår att hon klamrade sig fast
vid föraren, på grund av rädsla, och att hon höll i sig
så hårt att hon fick kramp.
Men ändå känner hon att det är viktigt att släppa taget
med ena handen och rätta till tröjan?
Hon säger att han ville köra ifrån dom pga att han inte
ville gå miste om att ta körkort mm.
Hon föreslår att dom ska stanna i en tunnel för att
undkomma polisen.
Polisen gör även ett försök att stoppa upp trafiken för att
få mcföraren att stanna, men han blåser om i vägrenen.

Allt detta när HAN BARA HADE KUNNAT SLÄPPA GASHANDTAGET
OCH STANNA!

MEN.
Polisen fick order om att avbryta jakten och dom gjorde det
inte.
Dom kör också som galningar utan blåljus och sirener.
Sicksackar mellan andra bilar (utsätter andra för fara)
Kommer med kommentarer som att "det här var kul" mm.
När dom hamnar 8 km bakom mcföraren fortsätter dom
att köra i hastigheter över 200km/h

Mamman säger att "det förekommer ju hundratals vårdslösa körningar
vecka ut och vecka in"

Ja, och hur ska vi få bukt med det då?
Inte gör vi det genom att låta folk köra så som hennes son gjorde...

Jag känner mig jäkligt kluven i det här fallet.
Jag förstå så väl...så himla väl att anhöriga vill att någon ska
få skulden för detta.
Och jag förstår att dom inte vill att det ska vara deras älskade son.
Jag förstår att han blev rädd/hetsad av polisen.
Men samtidigt.
Han hade kunnat välja att STANNA.

Frågan är också...
Om polisen hade tagit honom, om han hade stannat.
Hade man ifrågasatt insatsens omfattning då?

Som sagt, jag känner mig väldigt kluven.
Jag kan inte välja sida..inte till 100%.
Ska titta på Ekdal snart och då kanske det väger över
åt något håll.

Men man kanske kan sammanfatta det med
att alla gjorde allting fel.

Eller?



Kommentarer
Postat av: Camilla

Kunde inte sagt det bättre själv. Bra skrivet Maria.

Jag tycker det helt klart är mc förarens fel. Han skulle inte ha kört så fort. Kan inte klandra polisen när det är hans val att fortsätta gasa. Tycker det är konstigt att folk är på hans sida. Det är ju som att tycka synd om en inbrottstjuv som skär sig på glas på väg in eller nå sånt. Det är fortfarande ett brott! :)

2012-04-19 @ 01:42:46
URL: http://www.millanohinkas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0