Rätt beslut

När jag var hos Frejabarnmorskan i Östersund
för samtal inför det planerade kejsarsnittet så
gick vi igenom min förra förlossningsjournal.
Den när I föddes...då allt blev tokigt.
 
Jag blev både arg och ledsen när jag såg
att INGENTING stämde!!
Det stod bl.a att jag blev undersökt vid ankomsten.
Det blev jag INTE.
Jag var ju fullt medveten då och jag vet bestämt
att ingen körde upp nån hand i....ja ni vet, då.
Sånt glömmer man inte.
Samt att jag ifrågasatte varför ingen undersökning gjordes.
 
Det stod även att jag fick epidural satt ca en timme efter att värkarna
börjat.
Stämmer inte heller.
Jag var vid det tillfället helt borta, men det var inte M...som
bråkade som fasen för att jag skulle få bedövning.
Jag fick den, kvicknade till och 10 min senare föddes I.
Med andra ord fick jag den ca 15-20 min innan förlossningen var över.
Och allt som allt tog det ca 5 timmar.
 
Ingenting gick ihop.
Ingenting stämde.
Jag var ju i och för sig nästan medvetslös
men i och med det så var M helskärpt och höll
stenkoll på tider mm.
 
JAG vet att man har trixat med tiderna...
Men hur bevisar jag det 9 år senare?
Dock kände jag att barnmorskan jag pratade med trodde på
min version och hon såg hur upprörd jag blev.
"Ibland skriver man fel", hette det....
 
Vi diskuterade sedan en ev. igångsättning
och alla valmöjligheter jag har i samband med det.
Epidural INNAN man sätter igång mm.
Men det har känts osäkert på något vis.
 
Jag har varit 90% säker på att jag ville ha snitt.
Det har känts lite läskigt att bli "uppsprättad".
Men idag blev jag 100% övertygad.
En vän visade mig film från när hennes son förlöstes med snitt.
Man såg verkligen allt!
Och det kändes inte läskigt på något sätt utan
bara lugnt och fridfullt utan stress.
 
Så.
Det blir snitt.
 
 
Stort tack Mathilda för att du delade med dig av denna
fantastiska upplevelse. Du är guld!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Bara roligt att kunna hjälpa någon som känt precis som jag gjorde. Kram

Svar: Och jag är väldigt tacksam för att du gjorde det :-) Kram!
Northtwig

2013-01-23 @ 21:15:57
Postat av: Hanna

När jag hade fött Tyra gick en barnmorska igenom förlossningsjournalen med mig. Kanske är fler än du som "råkat få" fel tider m.m..? Känns bra att ha gått igenom och veta att allt stämmer i alla fall, för man kan ju som sagt vara rätt borta. Lycka till med snittet. :-)

Svar: När Noah föddes gick vi igenom förlossningen innan hemgång. Med Isac var det mer "Och du är nöjd eller??"...knappt ett dygn efteråt när man var mitt i bebisbubblan och allt var rosa fluff. Vet inte om det berodde på att vi åkte hem efter ett dygn som vi inte fick gå igenom den mer noggrant...Jag känner mig väldigt nöjd och trygg med mitt beslut att kräva snitt :-)
Northtwig

2013-02-08 @ 12:12:32
URL: http://vitahusetochjag.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0