Skolavslutning

Idag fick grabbarna äntligen sommarlov!
Vi firade först med fika på Café Cineast och middagen
fick Pizzeria Knuten stå för.

Det har stormats en hel del kring vår skolavslutning.

Läs här.

I onsdags fick vi beskedet att avslutningen flyttats
till hembygdsgården istället för kyrkan.
Föräldrar gick bananas på bl.a Facebook och tillslut
fick skolan flytta tillbaka avslutningen till kyrkan.

Till er föräldrar som protesterade så våldsamt
och fick er vilja igenom vill jag bara säga:

GRATTIS!

Ni har bevisat för dom barnen på Norra Skolan
som har en annan religion än ni att dom inte
är välkomna att delta i gemenskapen.
Ni har mobbat (ja, det är fan i mig mobbning) ut
en skara barn och inte tillåtit dom att fira
skolårets slut med sina klasskamrater, utan dom
fick ha en egen liten avslutning...ensamma.
Ni har lärt era egna barn att det inte är ok att
ha en stark tro, så vida det inte är den samma som
er egen förstås.
Och om er kristna tro är så stark som ni påstår att den är...
För det måste den ju vara eftersom ni kräver kyrkans inblandning
i skolan, eller hur?
Då vill jag fan se er varenda söndag, sittandes i kyrkbänken och
delta i gudstjänsten.

Hoppas ni slår er för bröstet och klappar er själva på axeln
idag, och är stolta över vad ni har åstadkommit.
Vuxna människor som mobbar barn...
Skämmes ta mig fan!



(för övrigt finns det en diskrimineringslag som säger
att skolan inte får anordna tillställningar där inte
ALLA elever kan vara med...och det var den som
våran rektor förgäves försökte följa..)



Kommentarer
Postat av: Agneta Olofsson

Mitt i prick Maria! Du har satt ord på vad jag tänker och känner! Håller med fullständigt!

2012-06-15 @ 21:03:32
Postat av: Anonym

Så då är det mer rätt att en liten grupp med annam religion gör samma sak då???? Nä följ traditioner å låt dom som inte kan acceptera det välja om dom vill va delaktig eller inte......

2012-06-16 @ 10:06:30
Postat av: micke d

De va jag som skrev det.....

2012-06-16 @ 10:08:14
Postat av: Pia Rosander

Hej Maria! Jag läste ditt inlägg på Fb idag och gick in på din blogg för att läsa vidare. Du har så rätt i det du skriver, hur kan man kräva att följa en gammal tradition och därmet utesluta en grupp barn? Och tradition, vem säger att man ska ha skolavslutning i kyrkan, vad har kyrkan med skolan att göra. I min skola hade vi skolavslutning på skolgården med sång och tal av rektorn och det var jättefint. Det finns faktiskt även de som INTE är religiösa och därför tycker att det känns fel att ens barn ska stå/sitta i kyrkan vid skolavslutning. Ska de också vara någon annan stans?

2012-06-16 @ 10:42:26
Postat av: Hanna

Nu ska jag försöka vara lite försiktig, för jag är inte särskillt insatt och har inte tänkt lägga mig i denna debatt, men... Jag hör till den skara som tycker att skolavslutningar ska vara i kyrkan, för att det är en fin tradition. Jag tycker att det är stämningsfullt och högtidligt. Dock tycker jag INTE att det ska vara någon präst som välsignar (eller vad de gör)då skolan, som du säger, inte har något med religion att göra. Det jag blir lite förvånad över är att det påstås att vissa barn inte FÅR vara i kyrkan pga. religion. Jag har svårt att tro att en religion förbjuder någon att vara i kyrkan. (Sin tro har man väl oavsett var man befinner sig?) Jag har även hört att vissa muslimer uttalat sig om att skolavslutningen i Sveg borde vara i kyrkan, för så har det alltid varit... (Jag ska inte säga att det är så för jag har inte hört det i första hand)Om det däremot är föräldrarna till barn med annan religion som inte vill att deras barn ska vara i kyrkan tycker jag att det får stå för dem. Ett val de gör, då jag som sagt har svårt att tro att deras religion förbjuder det. Jag tycker däremot att skolan gjort ett enormt klavertramp då de gått ut med information om ändring av skolavslutning med hänvisning till vissa familjer. Det om något är väl att utesluta och frysa ut? Jag kan väl tycka också att man lite "får ta seden dit man kommer..." Självklart ska ingen behöva känna sig utanför, men jag tycker inte att traditioner ska ändras så fort någon väljer att inte vara med. Men som sagt, jag är inte särskillt insatt så jag baserar mina tankar på vad jag hört och hur jag TROR att det är... Jag känner lite "Hej och välkommer till Sverige, så här ser det ut här och detta är våra traditioner. Välkommer att delta". Sen är det som sagt upp till var och en om man vill vara med eller inte.

2012-06-16 @ 11:58:51
URL: http://vitahusetochjag.blogspot.se/
Postat av: Maria

Enligt tradition så borde vi äta fläsklägg och rotmos med och inte Pizza men Sverige är inte traditionsfast så därför äter vi Pizza. Bara för att det är en tradition så är det inte säkert att den är bra.



Det kunde ha varit ett barn med ett handikapp som utmynnar sig att inte kunna vara i en miljö som ex vis kyrka. Det kunde ha handlat om bästa kompisens barn...någon familj som står högt i kurs i det svenska samhället....då hade det nog tyvärr låtit annat från "folket".



Jag stödjer allt i det du skriver Maria. Det kunde ha varit mitt barn och jag är SVENSK.

2012-06-16 @ 13:57:58
Postat av: Hanna

Fast jag tycker att det är en helt annan sak om det handlar om att någon inte KAN vara med på grund av handikapp mot att någon VÄLJER att inte vara med på grund av religion. Alla KAN vara med i kyrkan, ingen utesluts utan det handlar här om att någon väljer att inte vara med. På samma sätt som de som tillhör till exempel Jehovas har valt, i alla år jag gått i skolan, att inte vara med i kyrkan. Det har inte med nationaliteter att göra (Om man är svensk eller inte har väl ingen betydelse?)Man kan ju tillhöra olika religioner oavsett vilket land man bor i eller kommer ifrån. Bara för att skolavslutningen är i kyrkan behöver den inte vara präglad av den kristna religionen.



Och förresten, jag äter gärna fläsklägg och rotmos... ;-)

2012-06-16 @ 23:11:59
URL: http://vitahusetochjag.blogspot.se/
Postat av: susanne sipilä

jadajadajada....totalt ute o cyklar e du!!!!!

2012-06-18 @ 21:22:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0