Är det svårt att säga chokladboll?

Just nu snurrar denna bild/text på facebook...
 
 
Kan inte folk bara SLUTA VARA KORKADE?
 
Nu kommer jag skriva ordet "neger" trots att det är bland de fulaste ord jag vet.
I det här huset använder vi inte det ordet...
 
Jämföra "fransyska" med "neger"...
Herre min je alltså.
 
En kvinna från Frankrike heter fransyska, precis som en kvinna från Sverige heter svenska.
Fransyska har aldrig haft en kränkande innebörd, även om det råkar vara namnet på en styckningsdel.
Och ja, jag förstår att Sven skämtar när han tänker köpa sig ett fransk fruntimmer.
För annars är han inte bara en vidrig människa som håller på med människohandel, han är riktigt riktigt dum i huvudet också.
Och "Masjävlar"..
Nej, Sven...den påstår inte att alla som bor i dalarna är "masjävlar". Se filmen så förstår du.
 
"Neger" är en kränkande beskrivning av en mörkhyad människa.
PUNKT.JÄVLA.SLUT!
Det har aldrig varit något annat.
Det började användas på 1600-talet för att beteckna afrikanska slavar.
Och att sitta och jämföra det med vitlök och finnar...otroligt korkat!
Vit är en färg. Du kränker inte en vägg genom att säga att den är vit om den nu är det.
Vitlök är, som namnet säger, en vit lök.
Vilken färg är "neger"?
Kan jag gå in i en färghandel och köpa en burk "negerfärg"?
För om det nu är färgen som mörkhyade människor har på sin hud borde den ju, liksom dom, komma i en mängd olika nyanser?
Finns det "gräddneger"? "Ljusneger"?
 
"Då ska man inte få säga finska pinnar!"
Jo, det får man.
Ordet "finsk" betyder att något kommer från Finland.
Alltså en pinne från Finland.
Vad jag vet så finns det inget "Negerland".
 
"Men man säger ju finnar åt acne, är inte det kränkande mot vårt grannland?"
Ordet "finne" i bemärkelsen acne har ingenting med en person från Finland att göra.
Det härstammar från det engelska ordet "fin", som betyder fena.
En finne sticker upp ur huden som en fena.
(Dock brukar min finska make påstå att han har en landsman på hakan etc...;-))
 
 
"Ja, men vi sa negerboll förr och då ska det vara så!"
Förr fick man även slå barn...
Ert drag...

Kommentarer
Postat av: Agneta Olofsson

Färgen det möjligen syftar på är Negro = svart, men i det här fallet är det snarare en kränkande rasbenämning liksom man använder ordet arier för ljushyade.... Håller med dig i det du skriver.

2014-01-28 @ 09:13:55
Postat av: regenerating serum

get the greatest regenerating serum anywhere

2015-09-05 @ 02:55:42
URL: http://https://disqus.com/by/antiwrinkle/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0