Eldsvåda

I morse när jag vaknade hade jag fått ett sms från fröken A..."Det brinner på Härjeåns" stod det....
Trodde ju inte att det var så allvarligt, men när jag surfade in på ÖP:s hemsida insåg jag vidden av det....
Byggnaden ligger tvärsöver gatan från min arbetsplats, Blåvingen. Tydligen hade vinden legat på åt det hållet, och brandkåren hade haft planer på att evakuera även den byggnaden...och jag antar även Senioren.
På natten finns det 4 (!!!) personal på hela anläggningen....Senioren har ca 50 lägenheter (tror jag...) och Blåvingen har 16.....tänk er att utrymma det....och tänk er att många inte kan gå själva....och tänk er personalstyrkan på natten....Hade branden spridit sig hade katastrofen varit ett faktum. Nu kan man ju i och för sig få dit mer personal och bla bla bla, räddningstjänsten hade hjälpt till bla bla...men när det brinner kan det handla om sekunder...plus att man inte får använda hissar....
Jag tror, eller HOPPAS, att det blir någon form av räddnings/utrymningsövning efter det här....Fast det finns väl inga pengar till det heller!

Jag och fröken A tog en liten tur förbi branden....ja man är väl som folk är mest = Nyfiken!
Skolans fotbollsplan, som ligger bakom byggnaden, var avspärrad och vid plastbandet stod en hel hop med storögda barn och betraktade eländet....Hur hemskt det än är att en så gammal byggnad brinner ner, så får nog barnen en spännande skoldag. Röken låg som ett täcke över centrala Sveg...undrar hur trevlig arbetsmiljön är på Vingen/Senioren idag??? Ja och i övriga Sveg också för den delen....skolan till exempel....
Pappa målare skulle tydligen till Härjeåns idag och göra klart nått rum...och det var det enda rum som inte brunnit ner....än då iallafall...undrar om han gjorde klart det??

10.04 idag....brann fortfarande....

Foto: Northtwig herself

Intervju med Härjeåns VD Sten-Olov Salomonsson,
som förövrigt är kusin till min far...fick jag det sagt :-) : Här

Läs mer på sveg.info , ÖP  och LT (alla länkar öppnas i nytt fönster)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0