Ännu ett litet smakprov...

Från boken...


Jag satt i Eddies yttepyttelilla bil och pillade nervöst på mitt armband. Vi var på väg till hans föräldrar. Jag skulle träffa dem för första gången! Nu gäller det att du skärper dig alltså. Tänk ”gott intryck”. Tänk ”den perfekta sonhustrun”. Och vad du än gör, var INTE dig själv!

”Edgar!”, utbrast han mamma när vi klev in genom dörren och gav Eddie en lång kram.

”Mamma..!”, väste Eddie.

Jag försökte kväva ett gapskratt men misslyckades kapitalt.

”Edgar?”, fnissade jag. ”Heter du EDGAR?”

”Jag bytte till Eddie för några år sedan… jag hatade mitt namn…”, sa Eddie generat

”Ja men gud det förstår jag!”, utbrast jag. ”Eddie är ju mycket bättre. Bara en riktig fullblodsidiot skulle döpa sitt barn till Edgar!”

”Och du är Ella förstås?”, sa en vass röst.

Och med tanke på vad jag sa nyss så måste du vara fullblodsidioten… Faan!!

Jag vände mig mot Eddies mamma som snörpte så surt på munnen att det såg ut som om hon ätit en hel kasse med citroner.

”Eh… jaa… alltså jag menade inte…”, stammade jag

”Välkommen.”, sa hon torrt och gav mig ett halvhjärtat handslag.

Hon vände sig om och gick in i huset.

Eddies pappa sträckte fram handen.

”Ja, eh, vi har sett fram emot att träffa dig. Jag är Eddies pappa.”

Jag tog hans hand.

”Trevligt att träffas. Eddie har berättat så mycket om er.”

Han log och gick efter sin fru.

Jag vände mig mot Eddie och mimade ”I’m so sorry”

Han ryckte på axlarna och skakade på huvudet som om det inte gjorde något.

Eddies pappa ropade något på tyska och Eddie tog min hand och ledde mig genom huset och ut på en altan. ”Mamma tyckte att vi kunde ta kaffet här ute eftersom det är så fint väder.”, log han. ”Och för att du ska kunna påpeka vilken fin trädgård hon har.”, viskade han.

”Hon är nästan sjukligt stolt över den.”

”Men jösses!”, utbrast jag. ”Vilken vacker trädgård Mrs Meyer! Jag har aldrig sett något liknande! Den är FANTASTISK!”

”Kanske inte så mycket…”, viskade Eddie.

Men det gjorde susen. Eddies mamma sken upp som en sol och tog min hand.

”Tack så mycket Ella, det var vänligt av dig. Ska vi sätta oss?”

Hon hade dukat upp ett kaffebord utan dess like! Det var alla möjliga sorters kakor och bakverk. Minst en mils löpning ikväll då för att göra av med det här!

”Det ser fantastiskt gott ut.”, log jag mot henne. ”Jag älskar verkligen att… eh…” Vad fan heter fika på tyska nu då? Fikisch? Nej just ja! ”Jag älskar verkligen att ficken!”

Eddies pappa satte kaffet i halsen och sprutade drycken över duken. Eddie stirrade på mig som om jag inte vore klok samtidigt som hans kinder antog en väldigt röd ton. Hans mamma mumlade något på tyska och reste sig för att hämta papper att torka upp kaffet med.

Jag stirrade på Eddie.

”Vad?”  Han bara gapade. ”Men VAD? Vad är det för fel med att gilla att ficken??”

Eddies pappa hostade till igen.

Eddie reste sig upp, tog mig i armen och drog med mig ut i trädgården.

”Men vad fan!?”, utbrast jag.

”Vet du vad du just sa?”, undrade han.

”Ja jag sa att jag älskar att ficken… jag gillar kakor och sådant, vad är det för fel med det? Är dina föräldrar hälsofreaks eller? Varför tar de fram så mycket sötsaker då??”

”Nej Ella, du sa inte alls att du gillar kakor… Du sa att du älskar att… hm… knulla…”

NEEEEEEEEEEEEEEJ!!

”Ficken betyder knulla…”

”Åh gud… döda mig… döda mig nu! Gräv ner mig här i trädgården!”

”Du kunde ju inte veta, men du kanske ska ta och skippa den där tysksvenskan du kör med hädanefter?”

”Jag kan inte gå tillbaka… ”

”Jo då, jag ska förklara för dem. Det är ingen fara.”

”Ja i och för sig, det kan ju knappast bli värre än så här va?”

Vi gick tillbaka och satte oss och Eddie förklarade varför det blev fel och jag bad tusen miljoner gånger om ursäkt. Eddies mamma såg generat på mig och klappade mig på armen. ”Jo Eddie har ju berättat att du är väldigt öppen av dig… men riktigt så öppen trodde vi inte att du var.”

Jag log och bad återigen om ursäkt. Jag lyfte kaffekoppen och tog en klunk.

Puh, det är verkligen varmt här… svettas som en gris … hade varit bättre med iste.

Eddies pappa fläktade sig med handen.

”Håller med.” sa jag ”It’s really… um ... schwul here today!”

Hans pappas ögon blev väldigt stora. Eddie gned sig i pannan, suckade och sa

”Schwül är varmt… schwul är homosexuell… Vi kanske ska åka nu?”

”Vi ska nog det ja.”, sa jag och reste mig.


Kommentarer
Postat av: Lena

sitter med ett leende på läpparna...



2010-11-15 @ 15:17:21
Postat av: Sanna L

25 x Eddie i en kort bit av texten...imponerad!!! :p

2010-11-15 @ 15:27:58
Postat av: Northtwig

Säger du det S? Du kanske kan maila mig ditt bokmanus? Vore roligt att se hur ett "proffs" skriver ;-)

2010-11-15 @ 16:55:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0