Långåspruten

På väg hem från stugan tog vi en sväng förbi Långåspruten.

Orsaken till vattenkaskaden är att Långå kraftverk tar emot
vatten från Grundsjön genom en 17 kilo­meter lång tunnel.
Strax innan kraftverket tar man in mer vatten genom ett lodrätt
schakt från Rändån. Under vårfloden, när det forsar in extra mycket
vatten genom schaktet, följer luft med ner.
Till slut trycks luften tillbaka och skjuter upp en hög vattenpelare.


(från Op.se)





Personerna till höger i bild blev lite blöta kan man säga... :-)
"Proffs" som man är så fattar man att är marken torr så är det en
säker plats att stå på.
Fast det lärde jag mig för många år sedan..."The hard way"....

Lite kändisspotting blev det också...
Hon i röd jacka...vet ni vem det är?


Ledtråd: Hon skulle säkert tycka att Memma var "jättegott" :-)

Förövrigt tycker jag att hon är helt fantastisk på det hon gör
och är en av mina förebilder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0