Ordpolisen

Jag förundras dagligen över hur dåligt folk stavar!
Kollar man igenom statusar på Facebook så innehåller
fasen 7 av 10 ett stavfel.
(dyslektiker behöver inte ta åt sig!)

Men så många kan väl inte vara dyslektiker, eller?
Beror det på lathet?
Är det så jäkla jobbigt att googla hur ett ord stavas om man
är osäker?
Eller är det på grund av att man slinter på tangenterna?
Och är det då oerhört ansträngande att ändra?
Eller är det bara jag som är sjukt anal när det gäller
att stava rätt?
Har jag blivit skadad i mitt bokskrivande?
Är bokskrivande ett ord?
*googlar*
(Ni ser, man KAN GOOGLA OM MAN INTE VET!!)
Ja, det var ett ord.

Ett fåtal ord (av miljoner...) som folk verkar ha svårt med:
(rätta stavningen inom parentes)

*Värkligen (verkligen)
*Värkar (verkar...om man inte pratar om förlossning, då är det värkar)
*Egenkligen,igenkligen (egentligen)
*Medecin, meducin, medesin (medicin)
*Sammla (samla)
*Någe (något)
*Prommenad (promenad)
*Ursh, urs (usch)

Jag kanske är ensam om att tycka att det är viktigt
att stava rätt, vad vet jag?
Mitt nya "mission in life" ska fan bli ordpolis!
Jag ska kommentera alla stavfel i allas statusar på
FB tills folk lär sig stava!
Eller tar bort mig som vän...
Vilket som kommer först.

Mot ett stavfelsfritt samhälle och vidare!!!

:-) :-)

Kommentarer
Postat av: Maria Sj

Go for it! Men, bara så du vet... jag har ofta väääldigt bråttom när jag skriver så träta inte allt för mycket ;)

x

2012-05-08 @ 18:48:40
Postat av: Northtwig

Hahaha :-) Men lite va??

2012-05-08 @ 19:28:34
Postat av: Lill-Maria

Du glömde förskyld. ;)

2012-05-08 @ 21:42:53
Postat av: Northtwig

Bra där Lillis! Och förens och medans ;-)

2012-05-08 @ 22:05:22
Postat av: Camilla

Precis så är jag oxå. Blir irriterad när jag läser och hittar alla stavfel på facebook. Jag tycker att jag är bra på att stava faktiskt :)

När dom skriver "ända", fast dom menar "enda". Och massa ord när det ska vara e eller ä ;)

2012-05-09 @ 00:25:38
URL: http://www.millanohinkas.blogspot.com
Postat av: Helena

Haha, känner igen irritationen men för min del gäller det alla särskrivningar.

2012-05-09 @ 22:31:41
Postat av: Hanna

Men JA! Okej om det är en gång eller så, men när samma (oftast) personer skriver fel hela tiden. Och särskrivningar... Don´t make me start... Eventuellt är jag lite extra känslig nu när jag läser svensk grammatik i min lärarutbildning. :-)

2012-05-10 @ 12:45:37
URL: http://vitahusetochjag.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0