Dilemma?

Ja jag är medveten om att detta är det första inlägget jag har skrivit på över ett år....
Bättre sent än aldrig...eller?
 
Jag har lite dåligt samvete för en grej som hände nu på kvällen.
Eller har jag det egentligen?
Det här blir lite som brevfilmen i "Bullen", men då kör vi.
(och vet ni inte vad "Bullen" var: Håll käften snorunge, jag är inte gammal!!)
 
Mellansonen och en kompis gick till badhuset efter skolan.
Vid 19 tiden ringde han och ville ha skjuts hem.
Tonåringen fick vara barnvakt åt minstingen och jag for iväg.
 
När jag var nästan framme ringer tonåringen och har panik.
Minstingen hade gjort en "kod brun" samt stoppat händerna i blöjan....
Ja ni förstår ju.
Han lät sig dock inte tvättas av utan viftade med händerna och kladdade.
Tonåringen stod således och höll i honom och ville att jag skulle komma hem nyss.
Läget var alltså ganska akut.
 
Jag svänger in vid badhuset för att plocka upp sonen och sen susa hem fortast möjligt.
 
Nu tar vi ett steg tillbaka för en stund.
 
Sonen är där med en kompis som ofta är hos oss.
Jag brukar skjutsa honom hem för att jag tycker inte att det är ok att en
12åring ska gå genom hela Sveg (och delvis efter en 70 väg där ingen håller 70) kl 20-21 på kvällen.
Där är vi kanske olika, jag och dennes föräldrar, vad vet jag. Jag har aldrig träffat dom.
Men så är det. Vi är olika. Jag är kanske fånig och hönsig men det är min åsikt.
Och det är väl ca 3 km från oss till hans hem.
 
Tillbaka till idag.
Jag sladdar in framför badhuset, sonen hoppar in. Jag säger att vi måste hem snabbt för det är kris
med minstingen. Kompisen hoppar in i baksätet....
Sonen säger att vi måste åka direkt hem för N behöver hjälp med A.
Han svarar: -Ok. Och sitter kvar.
Jag säger: -Det betyder att jag tyvärr inte kan skjutsa dig hem idag. (ca 1,5-2 km)
Han hoppar ur och börjar gå. (Han hade ingen telefon och ville inte låna min för att ringa efter skjuts)
Vi susar hem.
 
Nu tycker jag lite synd om honom....
Och funderar så här:
 
1: Skulle jag ha tagit med honom hem, styrt upp med minsta och sen skjutsat hem honom?
2: Är det min uppgift att se till att alla barn tar sig hem från vart dom nu är bara för att dom råkar vara där med min son?
3: Är jag en taxi? Ska jag börja ta betalt?
4: Vadå åka bil? Man kan väl ta bussen eller tunnelbanan? (nu var det nog nån liten miljöpartist som hackade sig in här...)
 
Vad hade ni gjort??

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag hade snabbt skjutsat hem honom, följt med in och sagt ett o annat till föräldrarna 😡 Sen åkt hem och tagit tag i "skiten" och förklarat varför jag blev sen. Thats me, så hade jag gjort. Kram /Malla

Svar: Tanken föll mig, men det hade inneburit minst 10-15 min som min tonåring skulle ha fått stå och ,i princip, våldshållit minstingen för att inte skulle kladda ner hela huset med skit... Visst är det ett jäkla dilemma?
Northtwig

2015-10-15 @ 21:26:51
Postat av: Anonym

Jag kan förstå ditt dåliga samvete, men samtidigt tycker jag att du gjorde rätt. Bara för att man brukar göra på ett sätt ska andra inte ta för givet att det är vad som gäller. DU behövde finnas där för DIN familj. Du är en mycket omtänksam person men du behöver absolut inte ta ansvar för o bära hela världen på dina axlar. Den här gången kunde du inte skjutsa honom hem och det får han acceptera, så enkelt är det. Så tycker jag iaf. Kramen //Agneta

Svar: Ja det blev liksom en knepig situation... Känner ju lite att föräldrarna kanske räknar med att jag ska skjutsa jämt?
Northtwig

2015-10-15 @ 21:39:25
Postat av: Carita Liljendahl

Kul att du är tillbaka här!
Hade väl för mig att du hade bloggpaus... var inne och tittade många gånger men inget hände - via FB visste jag ju att du levde ändå :-)

2015-10-23 @ 23:11:46
URL: http://debutsky.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0